مرداب سراوان رشت کجاست، عکسهای پارک سراوان گیلان

استان گیلان، رشت، اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، پارک سراوان

ساعت بازدید از ۸ صبح تا ۶ غروب

مسیریابی مرداب سراوان رشت در نقشه

پارک و مرداب سراوان رشت، یکی از قدیمی‌ترین مناطق محافظت‌شده و جنگلی در گیلان است که بیشتر به‌خاطر مرداب، بافت جنگلی و گونه‌های کمیاب گیاهی شناخته می‌شود. پارک سراوان در شهرستان رشت، در نگاه توریست‌های خارجی با عنوان بام سبز یا گرین لند رشت شناخته شده‌اند.

در اطراف کلان‌شهر رشت، مناطق سرسبز و جنگلی بسیاری وجود دارند، اما مناظری که پارک سراوان دارد، همه آن‌چیزهایی است که می‌توان در سرتاسر گیلان مشاهده کرد. کافی است که یک‌بار به پارک جنگلی سراوان بروید تا وسوسه دوباره رفتن به آن‌جا دست از سرتان برندارد. با ما در این مطلب از دوجینجا همسفر شوید و خودتان را تسلیم این وسوسه خاطره‌انگیز کنید!


مرداب سراوان رشت کجاست ؟

حدود 15 کیلومتر دورتر از بافت آرام و شهری رشت، به منطقه محافظت‌شده‌ای می‌رسیم که سراوان نام دارد. این منطقه در اصل مربوط به بخش سنگر از توابع کلان‌شهر رشت محسوب می‌شود. اگر از سمت تهران به این پارک جنگلی می‌روید، باید در کیلومتر 17 اتوبان رشت به قزوین، وارد محدوده سراوان شوید.

برای طی کردن فاصله 300 کیلومتری تهران تا پارک جنگلی سراوان، باید از خروجی غربی وارد اتوبان تهران کرج شوید و در مسیر اتوبان قزوین رشت حرکت کنید. حدود 20 کیلومتر بعد از زیارتگاه امامزاده هاشم، وارد فاز دوم در قسمت غربی جاده خواهید رسید.


7 تفریح جذاب که باید در پارک سراوان تجربه کرد

از لم دادن روی زبلو در چمن‌های پارک جنگلی سراوان که بگذریم، تفریحات دیگری هم وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • صرف غذا در محیط آلاچیق‌ها
  • بازی با کودکان در محوطه بازی مخصوص خردسالان
  • بازدید از موزه پارک با کمک راهنما
  • پارک‌گردی با موتور چهار چرخ (با هزینه هر 10 دقیقه، 30 هزار تومان)
  • قایق‌سواری و مرداب‌گردی
  • پینت بال خانوادگی
  • ماجراجویی در اعماق جنگل

آشنایی با فضای مرداب سراوان

فضای این پارک جنگلی زیبا حدود 1487 هکتار است و در ارتفاع 50 تا 250 متری از سطح دریا قرار دارد. حدود 210 هکتار از این پارک، توسط سازمان محیط زیست استان گیلان، محاظفت شده، 521 هکتار آن به تفریح گردشگران اختصاص دارد و 756 هکتار دیگر هم برای تردد ماشین‌ها و سایر موارد سازمان‌دهی شده است. طول شمالی و جنوبی این پارک تقریباً 7600 کیلومتر و عرض آن از شرق تا غرب، 2 کیلومتر است.

دریاچه و مرداب سراوان

برجسته‌ترین تفاوت پارک جنگلی سراوان با سایر پارک‌های ایران، دریاچه‌ای است که همیشه سحرآمیز و دل‌ربا ظاهر می‌شود.

مرداب سراوان
قایق سواری در مرداب سراوان

در بدو ورود، همین‌که وارد این پارک می‌شوید، دریاچه راکد یا مردابی را خواهید دید که ظاهراً شبیه به یک زمین پوشیده از چمن‌های سبز به‌نظر می‌رسد. اما وقتی‌که به محیط آن نزدیک‌تر می‌شوید، متوجه می‌شوید که آن درواقع یک مرداب است که می‌توان سوار بر قایق، در محوطه آن به تفریح پرداخت. ضمناً هزینه هر 10 دقیقه قایق‌سواری در مرداب سراوان، 20 هزار تومان است.

آشنایی با رودخانه خروشان

روخانه‌ای با عنوان «خروشان» هم در این منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که برای رسیدن به آن باید در عمق پارک جنگلی سراوان پیاده‌روی کنید.

هر جا که صدای جوش و خروش آب را شنیدید، یعنی به رودخانه خروشان نزدیک شده‌اید و وقت آن است که مدتی را در آن‎جا بمانید و محسور مناظر سرسبز شوید. حاشیه رودخانه خروشان، یکی از شلوغ‌ترین نقاط این پارک جنگلی است و افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که در آن‌جا چادر و یا کمپ موقت بزنند.


جنگل سراوان رشت چه امکاناتی دارد؟

در سال‌های اخیر، بودجه قابل توجهی برای تجهیز و به‌روز کردن محیط این پارک جنگلی صرف شده است. برای مثال، در حال حاضر امکانات سرگرم‌کننده و جذابی همچون باشگاه پینت بال جنگلی گیل با وسعت 1200 متری در فاز دوم پارک وجود دارند. هزینه بلیط هر شرکت‌کننده با سن مجاز بالای 10 سال، 40 هزار تومان است.

همچنین، شما می‌توانید از کافه‌ها، رستوران‌های کوچک و وسایل تفریحی (مثل قایق) هم بی‌نهایت لذت ببرید. هر کدام از امکاناتی که در پارک جنگلی سراوان وجود دارند، شما را یک قدم به هیجان و تجربه یک روز تفریح در جنگل‌های رشت نزدیک‌تر خواهند کرد.

موزه پارک سراوان: اولین اکو موزه ایران

موزه میراث روستایی رشت واقع در قلب پارک جنگلی سراوان، اولین اکو موزه‌ای است که در ایران وجود دارد. این موزه طبیعی با وسعت 260 هکتاری، شامل روستایی دل‌انگیز است که خانه‌های محلی آن همه تاریخ و فرهنگ این ناحیه را به‌رخ می‌کشند.

هم‌اکنون 35 بنا در موزه میراث روستایی این منطقه در لیست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند با گشت‌وگزار در این موزه طبیعی، با فرهنگ غنی، صنایع دستی خلاقانه و ساختار زندگی بومیان سراوان گیلان بیشتر آشنا شوند. این موزه همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 18 عصر باز است و باید 5 هزار تومان هزینه بلیط برای ورود هر نفر پرداخت کنید.

جاهای دیدنی اطراف مرداب سراوان

مناطق و اقامتگاه‌های مختلفی در اطراف پارک جنگلی سراوان وجود دارند که محبوب‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • کاروان‌سرا و کافه رستوران شاه‌عباسی (با قدمت 500 ساله)
  • شالیزارها و بافت‌های جنگلی
  • رودخانه خروشان
  • روستای دیدنی کَچا
  • روستای بهدان
  • سد سنگر
  • موزه میراث روستایی

فضای پارک جنگلی سراوان در فصول مختلف

پارک سراوان رشت در هر فصلی از سال، رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد. البته، فضای این پارک در فصل زمستان معمولاً بسته است و کم‌تر بازدیدکننده‌ای برای کمپ زدن یا تفریح کردن در روزهای برفی به این مکان می‌رود. محبوب‌ترین فصول سال برای بازدید و گشت‌وگزار در سراوان، بهار و پاییز هستند.

مرداب سراوان در بهار

جنگل سراوان گیلان در فصل بهار، تماماً سبز می‌شود و در مسیر جنگلی آن می‌توان بوی سرسبزی و زندگی دوباره را با تمام وجود حس کرد. رویش گل‌های بهاری حاشیه جاده، علاقه‌مندان را جذب خود می‌کند و می‌توان طعم تمشک‌های وحشی و آلوچه‌های جنگلی را در قلب این منطقه چشید.

مرداب سراوان در فصل پاییز

در عوض، فصل پاییز، رنگ طلایی را برای درختان به‌ارمغان می‌آورد و در جاده‌های پر پیچ‌وخم آن که با باران‌های پاییزی خیس شده‌اند، می‌توان زندگی را دوباره تجربه کرد.


ساعت و هزینه بازدید از مرداب سراوان رشت

هزینه ورودی سراوان معمولاً 20 هزار تومان است و معمولاً صرف نگهداری و ارتقای تجهیزات موجود در محوطه آن می‌شود. همچنین، بازدیدکنندگان می‌توانند به‌صورت 24 ساعته و بدون محدودیت زمانی وارد این پارک شوند و از فضای آن لذت ببرند.

لازم به‌ذکر است که امنیت این پارک و محیط اطراف آن مستقیماً توسط پلیس پاسگاه انتظامی سراوان تامین می‌شود. اگر به‌دنبال جاهای دیدنی رشت هستید، به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم از این جاذبه‌ی زیبای شهرستان رشت دیدن کنید.

با من در دوجینجا همراه بشید تا به قلب کافه‌ها، رستوران‌ها، معابر، پیاده‌راه فرهنگی، موزه‌ها و مکان‌هایی در رشت زیبا بریم که مطمئناً از دیدنشون شگفت‌زده می‌شید!