جاهای دیدنی رشت در نوروز

گشت و گذار در رشتِ بهاری: 6 جاذبه دیدنی برای تعطیلات عید نوروز

فصل بهار، یک‌بار دیگر به تقویم روی دیوار و البته به زندگی ما برگشته است و روزهای ابتدایی فروردین، بهترین زمان برای مسافرت و گردش در جاهای دیدنی محسوب می‌شوند. مخصوصاً اگر تعطیلات عید نوروز را در رشت زیبا سپری می‌کنید، زمان طلایی برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی رشت رسیده است. خوشبختانه، شهر رشت، مملو از مکان‌های دیدنی، خیابان‌های شلوغ و سرزنده، زیست شبانه ویژه عید نوروز و کافه‌رستوران‌هایی است که همیشه از مهمانان استقبال می‌کنند.

6 جای دیدنی رشت در نوروز

در این مقاله از وب‌سایت گردشگری دوجینجا به‌سراغ 6 مکان مختلف در رشت رفته‌ایم که وقت‌گذرانی در آن‌ها فراموش‌نشدنی است. این مکان‌ها شامل جاهای تاریخی، گردشگری، بازارها، کافه‌ها و رستوران‌هایی‌اند که حال‌وهوای عید نوروز، جانی تازه به آن‌ها می‌بخشد. مکان‌های دیدنی رشت، به‌خودی خود و در روزهای معمولی سال، دیدنی و خاطره‌ساز هستند؛ چه برسد به تعطیلات سال نو که طراوت بهار و شوق عبور از فصل زمستان، این مکان‌ها را به جایی برای انرژی گرفتن و شروع روزهای بهتر تبدیل کرده‌اند. در ادامه، با هر کدام از این مکان‌ها، اطلاعات، آدرس و جزئیات مهم آن‌ها آشنا خواهید شد.

بازار بزرگ رشت

گیلان، خیابان امام خمینی، بالاتر از پاساژ سالار، روبه‌روی خیابان آفخرا
مسیریابی بازار بزرگ رشت در نقشه

بازار بزرگ رشت، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت است که بسیاری از گردشگران، حتی با وجود اینکه آن را از نزدیک ندیده‌اند، با حال‌وهوای آن آشنا هستند. این بازار، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بدون سقف ایران محسوب می‌شود که فعالیت فروشندگان آن تقریباً نامحدود است. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز (البته به‌جز تایم بامداد تا اول صبح) به بخش‌های مختلف آن سر بزنید و خرید کنید.

جالب است بدانید که بعضی از افراد مخصوصاً گردشگرها با اینکه خرید خاصی ندارند، باز هم در فضای رویایی، سرزنده و پرجنب‌وجوش بازار بزرگ رشت قدم می‌زنند. بازار رشت، از بخش‌های مختلفی از جمله راسته ماهی‌فروشان، تره‌بار و میوه (پشت بازار)، راسته طلافروشان و غیره تشکیل شده است. از آنجایی که رشت، در تعطیلات نوروز با ترافیک و شلوغی زیادی درگیر است، پیشنهاد می‌دهیم که در ساعات اولیه روز (بین 9 صبح تا 13 ظهر) به بازار بزرگ رشت بروید.

همچنین، ماشین شخصی خود را در یکی از خیابان‌های بحرالعلوم (جنب کفش ملی و نرسیده به پاساژ سالار)، خیابان آفخرا، خیابان آذربانی، سبزه میدان، خیابان استادسرا و پارکینگ نزدیک به دهانه بازار پارک کنید. چونکه ورودی‌های منتهی به بازار بزرگ رشت، به‌دلیل ازدحام جمعیت و پیاده‌راه فرنگی علم‌الهدی بسته‌اند. از جمله جاهای دیدنی رشت که نزدیک به بازار رشت قرار دارند:

  • عمارت شهرداری با معماری روسی
  • کافه قدیمی «زیبا»، نرسیده به دهانه بازار
  • عمارت قدیمی اداره پست رشت
  • پیاده‌راه فرهنگی
  • سبزه‌میدان رشت

میدان شهرداری رشت

گیلان، خیابان امام خمینی، بالاتر از بازار بزرگ رشت
مسیریابی میدان شهرداری رشت در نقشه

میدان شهرداری، یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی رشت است که در روزهای خاص سال از جمله چهارشنبه‌سوری و تعطیلات نوروزی، با ازدحام شدید جمعیت روبه‌رو می‌شود. البته، مزه و جذابیت جاهای دیدنی رشت به‌همین شلوغی‌ها و ازدحام جمعیت است و می‌توان از همین جمعیت زیاد، شوق زندگی دوباره و انرژی زیاد را دریافت کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میدان شهرداری رشت ، تجربه زیست شبانه است و اگر در ساعات انتهایی شب به این مکان بروید، باز هم سیل جمعیت را خواهید دید. خبر خوب اینکه در این ساعت از شب هم می‌توانید طعم کباب و غذاهای خیابانی را بچشید و با امنیت کامل در جاهای دیدنی رشت قدم بزنید. اگر به نوشیدن چای و گپ زدن در قلب خیابان‌های رشت علاقه‌مندید، در امتداد خیابان شهرداری به‌سمت خیابان سعدی بروید و در کنار اولین دکه‌ای که می‌بینید، بایستید و چای بنوشید.

همچنین، برای خوردن کباب خیابانی که اصطلاحاً «کباب کثیف» نامیده می‌شود، کافی است کمی از این دکه عبور کنید و با دست‌فروش‌های گاری‌به‌دست روبه‌رو شوید. نکته جالب اینجاست که بعضی از این کبابی‌های خیابانی در رشت، علاوه بر کباب، چای آلبالو و خوردنی‌های دیگر مثل شیرینی کاکا هم سرو می‌کنند.

از جمله جاهای دیدنی رشت که نزدیک به میدان شهرداری هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار بزرگ رشت
  • سبزه‌میدان
  • عمارت اداره پست رشت
  • کتابخانه ملی رشت
  • سینما میرزا کوچک‌خان، سینما سپیدرود

باغ محتشم (پارک شهر رشت)

گیلان، بلوار حافظ، روبه‌روی پردیس دانشگاهی، دانشگاه گیلان
مسیریابی باغ محتشم در نقشه

از باغ محتشم، معمولاً به‌عنوان محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت یاد می‌شود و بسیاری از افراد آن را با عنوان‌هایی مثل «پارک شهر»، «پارک قدس» و «کلاه‌فرنگی» هم می‌شناسند. باغ محتشم، محوطه بسیار بزرگی از فضای سبز را شامل می‌شود که بخشی از آن متعلق به پارک شهر با تجهیزات سرگرمی پیشرفته مثل سفینه، مری‌گوراند، آبشار سرسره، کشتی صبا و غیره است.

عمارت قدیمی کلاه‌فرنگی هم در ورودی این پارک از طرف بلوار حافظ و روبه‌روی پارکینگ پارک قدس قرار دارد. همچنین، اگر از دهانه باغ محتشم که روبه‌روی پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان قرار دارد وارد شوید، می‌توانید مقبره میم الف سایه (هوشنگ ابتهاج) شاعر معروف ایرانی اهل رشت را هم ببینید.

باغ محتشم، شامل زمین بازی ویژه کودکان، تفرجگاه مناسب برای اتراق خانواده‌ها و آلاچیق‌های متعدد کوچک برای اقامت موقت مسافران است. همچنین، به‌دلیل اینکه ماه رمضان مصادف با تعطیلات نوروز 1403 شده است، طبق اطلاعیه فرمانداری رشت، این پارک و همه تفرجگاه‌های شهر تا ساعت 17 عصر تعطیل‌اند.

سبزه میدان رشت

گیلان، رشت، انتهای خیابان لاکانی، مسیر منتهی به شهرداری رشت از طرف خیابان بیستون
مسیریابی سبزه میدان رشت در نقشه

سبزه میدان، یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی رشت است که دقیقاً در قلب رشت قرار دارد. این میدان بزرگ از هر چهار طرف به میدان شهرداری رشت، خیابان بیستون، خیابان استادسرا و خیابان لاکانی راه دارد. بنابراین، شما می‌توانید علاوه بر گشت‌وگذار در این بخش از جاهای دیدنی رشت، در بازارچه سبزه میدان، واویشکا بخورید، در پیاده‌راه فرهنگی قدم بزنید و به شهرداری یا بازار بزرگ برسید، از خیابان استادسرا به موزه خانه میرزا کوچک‌خان بروید یا از خیابان بیستون وارد موزه تاریخی رشت بشوید.

البته، این نکته مهم را از یاد نبرید که بهتر است از طرف خیابان لاکانی به سبزه میدان نروید؛ چونکه ازدحام جمعیت و تردد ماشین‌های در این مسیر بسیار وحشتناک است و زمان زیادی را از دست می‌دهید. پیشنهاد ما این است که ماشینتان را در خیابان آفخرا، میدان لاکانی، پارکینگ خیابان استادسرا و خیابان معلم پارک کنید و قدم‌زنان به سبزه میدان و جاهای دیدنی رشت بروید. از جمله جاهای دیدنی رشت که در نزدیک سبزه میدان قرار دارند:

  • سینما میرزا کوچک‌خان
  • خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان
  • شهرداری، بازار بزرگ و پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • مرکز خرید نجم و فروشگاه بزرگ رُز

گشت‌وگذار در بازار مسگران

گیلان، رشت، خیابان مطهری، نرسیده به میدان صیقلان / بازار رشت، انتهای بازار به‌سمت خیابان مطهری
مسیریابی بازار مسگران در نقشه

بازار بزرگ مسگران، در ادامه بازار بزرگ رشت ساخته شده است و به‌نوعی، مکمل این بازار محسوب می‌شود. همچنین، دسترسی این بازار به نقاط مختلف رشت باعث شده است که بسیاری از افراد برای خرید به این بخش از شهر بیایند. بازار مسگران، معمولاً از غرفه‌ها و فروشگاه‌های لباس و گوشی‌های موبایل تشکیل شده است. البته، فروشندگان این بخش از بازار رشت، در زمینه فروش حبوبات، ادویه‌جات، اسباب‌بازی کودکان و مواد غذایی هم فعالیت می‌کنند.

نکته جالب در مورد این بخش از جاهای دیدنی رشت این است که هرچقدر به‌سمت بازار بزرگ می‌روید، با غرفه‌های فروش مواد غذایی و خوراکی روبه‌رو می‌شوید. همچنین، هرچقدر که به‎سمت خیابان مطهری حرکت می‌کنید، غرفه‌های فروش لباس و پوشاک را می‌بینید. حال‌وهوای بازار مسگران در روزهای عید نوروز بسیار هیجان‌انگیز و پرجنب‌وجوش است. اگر در این روزها به بازار مسگران بروید، می‌توانید ترکیبی از همهمه مسافران و آواز فروشندگان رشتی که مشتریان را برای خرید تشویق می‌کنند را بشنوید.

شکم‌گردی در نوروز

شهر رشت، معمولاً با 2 ویژگی خیلی مهم شناخته می‌شود: پوشاک و غذا. بنابراین، شکم‌گردی نوروزی در روزهای تعطیل نوروز در رشت، حال‌وهوای دیگری دارد و اصلاً لازم نیست نگران تنوع غذایی و کیفیت غذاها باشید. البته، از آنجایی که تعطیلات نوروز سال 1403 با روزهای ماه رمضان همراه شده است، طبیعی است که در طول روز و تا ساعات قبل از افطار، بسیاری از رستوران‌ها تعطیل‌اند.

با این حال، شما می‌توانید از بین گزینه‌های زیر، یکی از کافه‌ها و رستوران‌های جذاب رشت را برای خوش‌گذرانی و شکم‌گردی انتخاب کنید:

  • کافه شاباجی، واقع در قسمت انتهایی بازار بزرگ
  • رستوران محرم، واقع در خیابان امام و جنب بلوار منظریه
  • رستوران شورکولی، واقع در بلوار توحید گلسار
  • رستوران محلی میرزا، واقع در بلوار دیلمان گلسار
  • رستوران خان‌بابا واقع در فلکه رازی، جاده جیرده
  • کافه دوک واقع در گلسار
  • کافه استانبول، واقع در منظریه روبه‌روی هتل 5 ستاره کادوس
  • کافه وایت لاین، واقع در بلوار دیلمان گلسار
  • کافه زیبا، نرسیده به پاساژ سالار، انتهای خیابان امام

البته، فراموش نکنید که کافه‌ها و رستوران های معروف رشت هم بخشی از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شوند که وقت‌گذرانی در آن‌ها فراموش‌نشدنی است. بعضی از کافه‌ها مثل کافه شاباجی و کافه زیبا در نزدیکی شهرداری قرار دارد و با رفتن به آن‌ها علاوه بر شکم‌گردی می‌توانید، گردشگری را هم تجربه کنید. همچنین، بعضی از رستوران‌های رشت مثل رستوران‌های گلسار، امکان شبگردی، خرید و خوش‌گذرانی در خیابان‌های لاکچری محله گلسار رشت را هم فراهم می‌کنند.

نوروز امسال با دوجینجا در رشت زیبا !

اگر عید امسال را در رشت زیبا پشت سر می‌گذارید، به شما تبریک می‌گوییم؛ چونکه چنین فرصتی به‌همین راحتی‌ها به‌وجود نمی‌آید و مشغله‌های زندگی امروزی، امکان گردش را به خیلی از ما نمی‌دهد.

در این مقاله از وب‌سایت گردشگری دوجینجا با بیش از چند تا از جاهای دیدنی رشت که در روزهای تعطیلات نوروز حال‌وهوای خاص خودشان را دارند، آشنا شدید. برای آشنایی بیشتر با امکان دیدنی، روستاهای نزدیک به رشت، رستوران‌ها و کافه‌های فراموش‌نشدنی و مکان‌های تاریخی شهر باران، مطالب دیگر وب‌سایت ما را مطالعه کنید!

با من در دوجینجا همراه بشید تا به قلب کافه‌ها، رستوران‌ها، معابر، پیاده‌راه فرهنگی، موزه‌ها و مکان‌هایی در رشت زیبا بریم که مطمئناً از دیدنشون شگفت‌زده می‌شید!