مسجد جامع لاهیجان |‌ هنر و معماری اسلامی در گیلان

گیلان، لاهیجان، میدان چهارپادشاه(وحدت)، مسجد جامع لاهیجان
مسیریابی مسجد جامع لاهیجان در نقشه

مسجد جامع لاهیجان، از جمله مساجد مهم و تاریخی ایران است که دارای ارزش معماری و تاریخی بالایی می‌باشد. این مسجد، علاوه بر ارزش معماری و تاریخی، از نظر فرهنگی نیز دارای اهمیت بالایی است و همواره پذیرای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران است.


آدرس مسجد

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، پس از ورود به شهر لاهیجان، به میدان انقلاب بروید. سپس وارد خیابان کاشف غربی شوید و به سمت جنوب حرکت کنید. مسجد جامع در سمت راست شما، درست روبه روی مسجد چهار پادشاهان قرار دارد. برای پیدا کردن راحت‌تر، می‌توانید از لینک مسیریابی مسجد جامع لاهیجان در نقشه استفاده کنید.

قدمت مسجد جامع لاهیجان

بر اساس شواهد موجود، این مسجد در ابتدا یک آتشکده بوده که در دوران حکومت کیاییان به دستور کارکيا سلطان محمد، به مسجد تبدیل شده است. در سال ۱۳۳۱ هجری قمری، علی اکبرخان، حاکم وقت لاهیجان، دستور به بازسازی و توسعه این مسجد داد. در این بازسازی، تغییرات اساسی در بنا ایجاد شد و به گونه ای که مشخصات معماری دوره قاجاریه را پیدا کرد.

سال ۱۳۷۰ هجری قمری، این بنای تاریخی بار دیگر دستخوش تغییرات شد و بخش‌هایی جدید به آن افزوده شد. این تغییرات به حدی بود که امروزه به سختی می‌توان ردپای مسجد تاریخی دوره تیموری و قاجاری را در آن یافت.

اگر از این مسجد دیدن نمودید، فرمانی از سلطان حسین صفوی را در ایوان سردر در کنار در ورودی خواهید دید که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

معماری مسجد جامع لاهیجان

این مسجد، بنایی مستطیل شکل، دارای دو ایوان در دو ضلع شرقی و غربی است. ایوان شرقی، بزرگ‌تر و مجلل‌تر از ایوان غربی است و در آن، کتیبه‌ای از فرمان سلطان حسین صفوی با مضمون نهی از منکرات نصب شده است.

معماری مسجد جامع لاهیجان، تلفیقی از هنر و تاریخ است. این مسجد، که در دو طبقه ساخته شده است، دارای ایوانی باشکوه در ضلع شمالی است.

ایوان مسجد، که با ستون‌های سنگی و گچبری‌های زیبا تزئین شده است، جلوه‌ای ویژه به این بنا بخشیده است.مسجد جامع لاهیجان از لحاظ معماری، تلفیقی از سبک های معماری دوره های مختلف را در خود جای داده است.

بخش های قدیمی تر بنا، از جمله ایوان و مناره، از سبک معماری دوره تیموری پیروی می کنند. بخش های جدیدتر بنا، از جمله شبستان، از سبک معماری دوره قاجاریه تأثیر گرفته اند.

کلام آخر

در این مقاله، به معرفی مسجد تاریخی جامع لاهیجان پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی از این بنای ارزشمند را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مسجد جامع لاهیجان، یادگاری ماندگار از دوران کیاییان است که زیبایی و شکوه آن، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. این مسجد، نه تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر لاهیجان است، بلکه از نظر فرهنگی و مذهبی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

من بردیا هستم، نویسنده‌ی سایت گردشگری دوجینجا. من عاشق شمال ایران هستم و از کودکی در این منطقه زندگی کردم. همیشه دوست داشتم درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری شمال ایران بیشتر بدانم و آنها را به دیگران معرفی کنم.